ARS ELECTRONICA 2015

POST CITY (Habitats for the 21st Century)

www.aec.at/festival

 

Festival Ars Electronica se věnuje průsečíku umění, technologie a společnosti již od roku 1979. Přináší tak neuvěřitelně bohatou zkušenost z oblastí, které spolu na první pohled nemají mnoho společného: technologické novinky střídají hudebení vystoupení, přehlídky animace, tance a vše je současně doplněno i ukázkami ekologicky zaměřených projektů. Letošní podtitul festivalu zněl Post City - Habitats for the 21st Century. Jak název napovídá, festival se letos zaměřil na přerod společnosti a měst v souvislosti s masivním rozšířením digitálních technologií a pojal ho ve velkém stylu. Vše tak ale do sebe zapadá v podbě futuristických konceptů mobility, přes technologické výstřelky po různorodé umělecké zážitky s jedním společným průsečíkem, kterým je využití uměleckého tvůrčího principu v práci s technologiemi a samotnou realitou kolem nás.

Festival probíhal zároveň na mnoha místech v podobě diskuzních panelů, přednášek, výstav a vystoupení v kulisách malého rakouského historického města Linc s jasným těžištěm, kterým je institut Ars Electronica. Linc, který leží na březích Dunaje, připomíná na první pohled český Děčín romanticky obklopený hornatou krajinou v oblasti známé jako Porta Bohemica. Nicméně toto srovnání vydrží jen na první pohled - Linz je v mnoha ohledech spíše kombinací vídeňské historizující honosnosti a francouzkého kavárenského ducha a paradoxně s těmito kulisami přebírá i roli současného evropského technologického apoštola. Samotná existence institutu Ars Electronica jako takového ukazuje, že investice do neotřelého nápadu (institut AE financuje město Linc) a sázka na netradičnost se vyplácí i v (dříve) provinčním městě. Festival Ars Electronica se od dob svého vzniku stal unikátní světovou událostí a získal si své místo po boku takových festivalů k jakým patří například SXSW (South by Southwest) v Texasu, ve kterých se spojuje umění, film a hudba s inovativními technologiemi a netradičními přístupy.

 

Letmý přehled inspirací a projektů, které v letošním ročníku stály za pozornost:

 

> Interface Culture

Magisterský program Interface Culture vznikl před deseti lety na University of Art and Design Linz a zaměřuje se na interaktivní umění, jeho estetiku, digitální vyprávění a návrhy rozhraní. V centru pozornosti jsou digitální média a interakce - za zmínku také stojí spolupráce s hudebním studiem na Anton Bruckner Privatuniversität Linz a realizece digitálních rozhraní pro multimediální vystoupení.

www.interface.ufg.at

 

> Feed Me (Noper + Saint Machine / RO)

Rituál realizovaný sedmi digitálními animovanými panely společně s originálním řešením prostoru a zvukovou instalcí přináší zážitek z magického světa plného archetypální symboliky - instalace pro ilustraci nese podtitul "Feeding the infertile womb of monstrous and perpetually insatiable Tra".

www.feedmeritual.ro

 

> Encounters (María Ignacia Edwards / CL)

Zvuková instalace ve foyer institutu Ars Electronica propojuje pohyb houpačky s excitací strun nedaleko stojícího piana. Chilská umělkyně, která je jednou z prvních vybraných do rezidenčního programu European Digital Art and Science Nework inicializovaném Ars Electronica, se věnuje tématu vztahů, setkávání a také působila na vybraných observatořích v Jižní Americe.

http://galeriaisabelaninat.cl/en/artista/maria-ignacia-edwards-2

 

> Monoid aka My New Speaker (Robert Pravda / RS)

Reproduktor s volností 360 stupňů předvádí prostorovou kompozici. Jeho autor Robert Pravda z kolektivu Tilt tím tak rozkrývá téma "Sounding Space - Spacing Sound".

VIMEO: vimeo.com/117104774

 

> Deep Space 8k (součást vybavení institutu Ars Electronica)

Přehlídka různorodých prezentací představených v unikátním rozlišení projektorů 8,192 na 4,320 pixelů na ploše 16 na 9 metrů. Projekci na stěnu je také možné doplnit o projekci na podlahu ve stejném rozlišení.

www.aec.at/center/en/ausstellungen/deep-space

{youtube}-fIsmKTQKpI{/youtube}

 

> Verschleif 4k (Laurin Döpfner / AT)

Skvěle zpracované časosběrné video, které bylo součástí expozice Deep Space 8k. Fyzické prostoupení vybranými přírodními i technickými předměty je realizováno precizním odebíráním materiálu a následným vytvořením časosběrné sekvence.

{youtube}ZpMiJeK6qrY{/youtube}

 

> Sun (Michal König / DE)

Sugestivní záběry povrchu Slunce vytvořené časosběrnou technikou. Jednotlivé snímky jsou získané družicemi NASA. Soundtrack od mexického elektronického hudebníka Murkof.

http://www.aec.at/center/en/2015/07/28/sun/

{youtube}icitZubDmFI{/youtube}

 

> Second Body (Anarchy Dance Theatre X Ultra Combos / TW)

Divadelní představení zaměřené na téma nevědomých naučených automatických pohybů lidského těla, kterými rozšiřujeme vlastní fyzické tělo. Tyto pohyby, které mohou být například nevědomé pohyby při řízení auta nebo pohyby naučené v dětství, tak vytvářejí jeho další neviditelnou součást. Intenzivní zážitek z expresivního tance podtrhlo sofistikované technické řešením živého video mappingu na tělo tanečníka.

http://www.kalerne.net/yannickdauby/?p=307

http://www.ultracombos.com/portfolio/seventhsense

 

Daniel Bartoš

1. ledna 2015